Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Hamarosan kiállítják a különleges autót.

Nem akármilyen darabbal gazdagodott a Közlekedési Múzeum gyűjteménye. Az intézmény új otthonába, az Északi Járműjavítóba ugyanis megérkezett az a ZIM szovjet luxusautó, amelyet annak idején a középszintű magyar állami és pártvezetők használtak. A múzeum közleménye emlékeztetett arra, hogy Magyarország 1952 és 1959 között mintegy 100 ilyen limuzint vásárolt, ám mára legfeljebb néhány példány maradhatott meg.
A ZIM hűen megmutatja a korszak történelmét, a múzeum pedig ezen típuson keresztül azt is be szeretné mutatni, hogy abban az időben milyen nehéz volt autóhoz jutni. Elvileg a 60-as évektől már vehettek volna gépkocsit magánszemélyek is, ám egy ZIM-re esélye sem lehetett. Ez az autó ugyanis akkor 40 ezer rubelbe került, ami az 1960-as szovjet átlagkeresetet alapul véve 45 évi fizetést jelentett. A ZIM-ek az 1970-es évek végéig voltak forgalomba, ettől kezdve az állami és pártvezetők inkább a hanyatló Nyugaton gyártott Mercedeseket részesítették előnyben, igaz akadtak még Tatra 603-as típusok is a szolgálati autók között.
A múzeum gyűjteményében most bekerült ZIM üzemképes, jelenlegi állapotában szinte azonnal ki is állítható, így a nagyközönség is hamarosan találkozhat vele.
(Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)