Gaston Leroux 1911-ben írta meg és adta ki a gótikus horror egyik tragikus, emblematikus művét, Az operaház fantomját, melynek azóta számos változata készült, köztük Andrew Lloyd Webber világhírű musicalje, melyet itthon is nagy sikerrel játszik a Madách Színház, ám most egy teljesen új koncepció formálódik.

Az Oscar-, Golden Globe- és Grammy-díjas zenész, John Legend tervezi legközelebb filmre vinni Az operaház fantomját, ráadásul némileg új megközelítésben, a történetet ugyanis napjainkba helyezné, és New Orleans-ban játszódna. A forgatókönyvért az a John Fusco felel majd, aki többek közt a Hidalgo – A tűz óceánját, a Szilajt, és A tiltott királyságot, valamint a Marco Polo szériát is írta korábban. Az operaház fantomjának legalább hét mozgóképes verziója létezik már, feldolgozta többek közt Dario Argento és Joel Schumacher is.

Az egyik legnépszerűbb adaptáció mégis 1925-ból való, Lon Chaney emblematikus alakítása Erik, a fantom szerepében azóta a popkultúra részét képezi, és a legtöbb kritikus szerint legalább olyan ikonikus filmes rém, mint Boris Karloff teremtménye, vagy Lugosi Béla Draculája. A színpadi adaptációkat tekintve Andrew Lloyd Webber 1986-os musicaljének népszerűségével nem vetekedhet semmi, világszerte 80 millióan látták már, 2012-ben pedig elérte a 10.000-ik előadását, és ez számít a leghosszabb ideje színpadon tartott musicalnek egy másik Webber-darabot, a Macskákat megelőzve.

Az újságíróként dolgozó Gaston Leroux részletes és átfogó kutatást végzett az Opéra Garnier nevű párizsi operaház elhagyatott, földalatti termeinél, és ez jelentette az inspirációt későbbi műve megírásakor, ami azonban messze nem aratott osztatlan sikert a megjelenéskor, és gyakorlatilag az 1925-ös némafilmes adaptáció hozta csak meg az áttörést, akkor azonban akkorát durrant, hogy Leroux a filmipar egyik legfoglalkoztatottabb írójává válhatott. Nagy kár, hogy mindössze két évvel később elhunyt egy műtét közbeni komplikáció miatt.