Bűn az, ha a telefonunkat vagy laptopunkat éjjel is rajta hagyjuk a töltőn? Mennyit változtat ez az energiafogyasztásunkon? Érdemesebb lenne reggel, az autóban tölteni az elektronikus kütyüket?

A telefont éjszakára a töltőn hagyni – ez még bocsánatos környezeti bűn. Tény, hogy energiát spórolhatunk meg azzal, hogy nem töltjük feleslegesen az elektromos kütyüinket. A megtakarított energia viszont nem olyan mértékű, hogy azzal jelentősen csökkenthessük ökológiai lábnyomunkat.

Mi történik, ha egész éjszakára is a töltőn hagyjuk? Egy átlagos telefon töltés közben 3,68W energiát fogyaszt, és amikor már feltöltött, ez az érték 2,24W-ra csökken. Vegyük a legrosszabb variációt, hogy telefonunkat feltöltött állapotban ott felejtjük: ilyenkor 8 óra alatt összesen 0,18kWh elektromosságot pazarolunk el. Ha egy évig minden nap így teszünk, azzal 6,5kWh felesleget termelünk. Az éjszakai töltésnek van egy előnye: ilyenkor a kevésbé terhelt elektromos hálózatból nyerjük az energiát.

Ezzel összehasonlítva egy átlagos amerikai személy otthoni energiafelhasználása meghaladja a 4000kWh-t, vagyis a töltőn hagyott telefon csak kis mértékben járul hozzá ennek növeléséhez. Többet segítünk a világon, ha a lakásunkban lévő izzólámpákat energiatakarékosra cseréljük, ezzel nagyságrendekkel több energiát spórolunk meg.

Mi történik, ha a telefont zsebre tesszük, de a töltőt bedugva hagyjuk? Ha a töltő egy teljes évig, vagyis 8760 órán át szívja magába az áramot, akkor ezzel 2,3kWh energiát vesztegetünk  el. Ezek szerint a töltőket megszállottan kihúzogatni pont annyira hatásos, mint kiskanállal meregetni a vizet a süllyedő Titanicból. Mindenképpen járjunk el így, csak közben ne feledjük, hogy ez a gesztus milyen aprócska.

Az iPodok miatt szintén nem kell túlságosan aggódni: ezek átlagosan 0,25-0,4W energiát használnak fel, miután befejezték a töltést. És a laptop? Az újabb laptopok nem kifejezetten energiazabálók. Ezek átlagosan 1-3W energiát használnak fel mind kikapcsolva, bedugott állapotban, mind pedig alvó üzemmódban – ezzel az értékkel körülbelül a mobiltelefonokkal egy mezőnybe kerültek. A képernyőkímélő működése mellett az „éber” laptopok 15-20W-ot fogyasztanak. (A régebbi gépek és a fénycsöves monitorok ennél jóval energiapazarlóbbak.)

Jó ötletnek tűnhet a kocsiban tölteni az elektronikus kütyüket, hiszen ilyenkor végig ellenőrizni tudjuk töltöttségi állapotukat. Azonban a szerény nyereségek hamar semmivé válnak, hiszen az autóknak a legkevésbé sem hatékony az energiaátalakító rendszere. A gázolajban lévő kémiai energiát elektromos árammá alakítani roppant gazdaságtalan – a töltőbe a kezdeti energiának csak mindössze 10%-a jut el. Hibrid autóknál egy kicsit jobb a helyzet, de az arány itt is csak 20%. Ezekkel szemben, az otthonunkban lévő energiát a kezdeti energiahordozóból 30%-os hatékonysággal állítják elő. Ezen kívül, míg az autó esetén 1kWh elektromos áram előállítása kb. 2,5 kg szén-dioxid kibocsátásával jár, addig ez az érték a hálózati áram esetén csak 0,65 kg. A kocsi által termelt elektromos áram ráadásul hétszer olyan drága, mint a hálózati. Mindent összevetve, kedvezőbb a fali konnektorból tölteni az elektronikus felszereléseket.