A kamera másik oldalán: Scarlett Johansson és Kristen Stewart első rendezése is a CineFesten

A 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál szeptember 5-13. között várja a filmek szerelmeseit.

Az év legjelentősebb magyarországi filmfesztiválját immár 21. alkalommal rendezik meg: idén szeptember 5. és 13. között a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál az ország minden részéről várja a filmrajongókat. A korábban ismertetett Kitekintő és East of Europe szekciók után most végre a Hivatalos Versenyprogram és a CineDocs kategóriák összes filmjére is fény derül.

 

Jelenet Yorgos Lanthimos Bugonia c. filmjéből (Hivatalos Versenyprogram)

Évről-évre a nagyjátékfilmes Hivatalos Versenyprogram tartja a legnagyobb lázban a mozilátogatókat: ez az a kategória, ahol rendszeresen előfordul, hogy napokkal, vagy akár már hetekkel a vetítések előtt elkel az összes jegy egy-egy vetítésre. Erre idén is komoly esély van, mivel a programba számos olyan jelentős alkotás került, amelyek a világ legnagyobb filmfesztiváljain futottak sikerrel, hogy aztán a hazai közönség a CineFest keretében láthassa azokat először.

Yorgos Lanthimos rendező a Magyarországon forgatott Szegény párák és A kegyelem fajtái után sorozatban harmadik filmjével került a CineFest versenyprogramjába, ráadásul a Szegény párákhoz hasonlóan mindössze néhány nappal a velencei premier után érkezik Miskolcra. Új rendezése, a Bugonia, két konspirációmániás fiatalról szól, akik elrabolják egy multicég befolyásos igazgatóját, mert szilárd meggyőződésük, hogy a nő földönkívüli, és az a szándéka, hogy elpusztítsa a Földet. A kultikus dél-koreai sci-fi vígjáték, a Mentsétek meg a zöld bolygót! amerikai újragondolásának főszerepében Emma Stone és Jesse Plemons láthatók.

Jelenet Kristen Stewart A víz krónikája c. filmjéből (Hivatalos Versenyprogram)

Az idei CineFest Hivatalos Versenyprogramjának egyik érdekessége, hogy három befutott színész is rendezéssel mutatkozik be. Lidia Yuknavitch önéletrajzi bestsellere alapján készült film A víz kronológiája, amelyben a rendező-társforgatókönyvíró-producer, korábban színészként Oscar-jelölt Kristen Stewart azt a kérdést boncolgatja, hogyan lehet a traumát művészetté kovácsolni. Filmjében az erőszak és az alkohol által szétzilált környezetben nevelkedő fiatal lánynak, Lidiának (Imogen Poots) sikerül elmenekülnie a családja elől, hogy aztán az egyetemen az irodalomban találjon menedéket. A dráma egyik mellékszerepében a rég látott Jim Belushi (Vörös zsaru, Kutyám, Jerry Lee) remekel. A kétszeres Oscar-jelölt Scarlett Johansson első rendezői nagyjátékfilmje, az Eleanor, a lenyűgöző történetében egy 94 éves, floridai hölgy barátságot köt egy 19 éves New York-i diáklánnyal. A címszerepet az idén 96. életévét betöltő June Squibb alakítja, akit korábban az ugyancsak CineFesten debütált Nebraskáért jelöltek Oscar-díjra. A szomorúság háromszöge és a Jókislány sztárja, Harris Dickinson első egész estés rendezése, A mihaszna fiatal hőse minden erejével azon dolgozik, hogy megváltozzon az élete. Nemrég szabadult a börtönből, munkája, otthona hol van, hol nincs. Ha az önpusztítás ördögi vágyát képes lenne leküzdeni, akár célba érhetne a boldoguláshoz vezető keskeny ösvényen. Mindhárom film világpremierje Cannes-ban volt, ahonnan A mihaszna díjjal távozott: az Un Certain Regard kategóriában a Nemzetközi Újságírók (FIPRESCI) tüntették ki.

Jelenet Scarlett Johansson Eleanor, a lenyűgöző c. filmjéből (Hivatalos Versenyprogram)

Az amerikai független film egyik legfontosabb kortárs rendezőnője Kelly Reichardt, aki remekművek sorát alkotta már, de ennek ellenére mégis ritkán láthatók filmjei itthon nagyvásznon. Szerencsére a CineFest sokat tesz azért, hogy ez megváltozzon, mivel a 2016-os Egyes nők után most legújabb rendezése is itt debütál. A Cannes-ból érkező Mesteri terv egy balul elsült képrablás története. Az 1970-es években Mooney (Josh O’Connor) és társai fényes nappal kifosztanak egy múzeumot, ám a műtárgyak megtartása sokkal nagyobb kihívás elé állítja őket, mint gondolták.

Sundance-en és Berlinben is szerepelt a New York-i Joel Alfonso Vargas első, mindössze 16 nap alatt forgatott nagyjátékfilmje, a Már nem gyerekjáték. A dominikai-amerikai közösség életébe betekintést engedő filmben Rico és terhes barátnője összeköltöznek a fiú szüleinél, ezzel pedig sokkal előbb kénytelenek felnőtté válni, mint ahogy eredetileg remélték. Vargas filmjének erőssége, hogy a számára ismerős közeget képes rendkívül autentikus és szívvel teli módon bemutatni.

Jelenet Kelly Reichardt Mesteri terv c. filmjéből (Hivatalos Versenyprogram)

1917-ben a fiatal, tehetséges, zenét tanuló Lionel (Paul Mescal) megismerkedik Daviddel (Josh O’Connor) a bostoni konzervatóriumban, ahol összeköti őket a népzene iránti szeretetük. Évekkel később Lionel levelet kap Davidtől, amit váratlan találkozó, és egy a kibontakozó szerelmi viszony követ Oliver Hermanus történetében. A hang története című megható romantikus dráma az idei Cannes-i Filmfesztivál egyik legnagyobb sajtóvisszhangot kiváltó filmje volt.

Te mit tennél, ha rájönnél, hogy a lányod telepatikus képességgel rendelkezik, és szűrő nélkül mindent lát és hall, amit csak csinálsz? Pontosan ebbe a helyzetbe kerül a látszólag idilli párkapcsolatban élő Julia és Tobias. Lányuk, az általános iskolás Marielle akaratlanul is szembesíti a szüleit azokkal a hazugságokkal, amelyekkel egymást, és legfőképpen saját magukat hitegetik. Miután a felnőttek legkellemetlenebb titkai napvilágot látnak, egyre bizarrabb módokon próbálják kijátszani a családi dinamika új játékszabályait. Az idei Berlinale legizgalmasabb filmje, a Marielle mindent tud egyszerre éles szatíra és abszurd vígjáték. A német Frédéric Hambalek rendezése garantáltan nyomot hagy bennünk.

Jelenet Oliver Hermanus A hang története c. filmjéből (Hivatalos Versenyprogram)

Felnőtté válási dráma és vígjáték keveredik meglehetősen szokatlan téma körül: a rendező-író-főszereplő Eva Victor egy trauma – egy soha nem ábrázolt, de központi szerepű szexuális bántalmazás – utóhatásait vizsgálja intellektuálisan és érzelmileg is összetett módon a Bocs, kicsi című, Cannes-ból érkező filmben. A történet hősnője, Agnes bölcsészettudományi főiskolán próbál irodalomprofesszorként érvényesülni, amikor egy nagyobb presztízsű tanár hálójába kerül. Vajon képes lesz Agnes ezután folytatni az életét, ahogy a környezetében láthatóan mindenki előre halad?

Az idei Versenyprogram egyes filmjeiről már korábban lehullt a lepel. Ilyen Joachim Trier új rendezése, az Érzelmi érték, amely a Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte a fesztivál nagydíját. Kleber Mendonça Filho ugyancsak Cannes-ban szerepelt legújabb filmjével, A titkosügynökkel a legjobb rendezés díját és a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének elismerését vette át, míg a Narcos sorozatból ismert Wagner Moura a legjobb férfi színész lett. A CineFest 21 éves történetében először fordul elő, hogy két magyar Oscar-díjas alkotó került a versenyprogramba: egyaránt látható lesz Nemes Jeles László Velencéből frissen érkező Árva, és Deák Kristóf Egykutya című rendezése. A magyar filmes mezőnyt erősíti a Karlovy Varyban szereplő Fliegauf Bence Jimmy Jaguár című misztikus thrillere, valamint Dömötör Tamás filmes kulisszák közé kalauzoló, Kegyelem című filmje.

Jelenet Eva Victor Bocs, kicsi c. filmjéből (Hivatalos Versenyprogram)

 

Hazai vonatkozása van a Cannes-ban Arany Kamera-díjat, és a Rendezők Két Hete szekció Közönségdíját nyert Hasan Hadi alkotásának, Az elnök tortájának: a film hangutómunkája Zányi Tamás hangmester, valamint Mező Dorka, Székely Tamás és Beke Tamás nevéhez kötődik. A néhány évvel ezelőtt a Titánnal Arany Pálmát nyert Julia Ducournau előző filmje is a CineFest Versenyprogramjában szerepelt, így már-már magától értetődő, hogy legújabb munkája, a szintén Cannes-ból érkező Alpha is itt látható először Mélissa Boros francia-magyar színésznő és modell főszereplésével. A hazájában sokáig házi őrizetben lévő, napjainkban Berlinben élő orosz alkotó, Kirill Szerebrennyikov a hírhedt náci orvosról, Josef Mengeléről forgatott filmjében, a Josef Mengele eltűnésében Láng Annamária színésznő szerepel.

A CineFest egész estés dokumentumfilmeket felsorakoztató szekciója a CineDocs. A válogatásnak hála Kazahsztántól Románián át Magyarországig számos helyszínt, korszakot és élettörténetet ismerhetünk meg. A Nyolc képeslap Utopiából egy fellelt, archív felvételekből összeállított dokumentumfilm Christian Ferencz-Flatz és a CineFest közönsége számára személyesen is jól ismert Radu Jude rendezésében, amely kizárólag poszt-szocialista romániai reklámokból áll. A film Románia hosszú átmeneti időszakáról szóló töredékes emlékképeket felhasználva a szerelemről és a halálról, az emberi testről és annak törékenységéről, a természetesről és a természetfelettiről, és persze a szocializmusról és a kapitalizmusról szól.

Jelenet Christian Ferencz-Flatz és Radu Jude Nyolc képeslap Utopiából c. filmjéből 
(CineDocs Versenyprogram)

Ugyanebbe az időszakba repít Andra MacMasters dokumentumfilmje, a Fényes jövő. 1989 júliusában a világ minden tájáról fiatalok ezrei gyűltek össze Észak-Koreában az antiimperialista béketábor soron következő nagy eseményére, a 13. Világifjúsági Találkozóra. A román televízió kiküldött munkatársai nem sejthették, hogy a hidegháború és a szocialista világrend utolsó pillanatait rögzítik.

A kanadai, rendkívül aktív Denis Côté több filmjével is szerepelt már a CineFesten, sőt volt zsűrielnök is. Ezúttal a Paul című dokumentumfilmjével tér vissza. Címszereplője depressziótól és szociális szorongástól szenved. Egyedülállóként, megszokott napi rutinját követve él otthona falai között. Folyamatosan új módszereket talál ki, hogy világát szebbé és művészibbé változtassa. Részben úgy oldja meg mindezt, hogy biztonságot és védelmet keresve magabiztos nőknél vállal házimunkát.

Jelenet Denis Côté Paul c. filmjéből (CineDocs Versenyprogram)

Rob Moore öt éven át újságírónak adta ki magát, hogy elnyerje az aktivisták bizalmát a nemzetközi azbesztmaffia elleni harcukban. Eközben beépített kémként dolgozik – az azbesztiparnak. Amikor lelepleződik, Rob nem hagyja magát cinikus csalónak bélyegezni. Azt vallja, valójában kettős ügynök volt, titokban bizonyítékokat gyűjtött saját munkaadói, a kapzsi oligarchák és multinacionális vállalatok ellen. Egyik csavar a másikhoz vezet Håvard Bustnes norvég rendező A kertész, a buddhista és a kém című, lebilincselő és drámai filmjében.

A kietlen kazahsztáni sztyeppén, az egykori szovjet atomkísérleti telepen három generáció szembesül a kísérteties örökséggel, miközben az emberiségnek a környezetéhez és a jövőjéhez fűződő törékeny kapcsolatáról elmélkedik a megrázó erejű Itt élünk mi című kazah alkotás. Az első filmes Zhanana Kurmasheva megfordult korábban a legjelentősebb dokumentumfilm-fesztiválokon, például a CPH:DOX-on.

Jelenet Ha?vard Bustnes A kertész, a buddhista és a kém c. filmjéből (CineDocs Versenyprogram)

A CineDocs válogatásából korábban már fény derült a magyar vagy magyar vonatkozású alkotásokra. Ilyen Csizmadia Attila és Topolánszky Tamás Yvan Fesztiválország című, a legikonikusabb zenei fesztiválok kulisszái mögé betekintést engedő mozija. A Bölöni – Az erdélyi legenda különleges utazás térben és időben, amelyben világsztárok mesélnek a Cristiano Ronaldot is felfedező edző, Bölöni László karrierjéről, Kollarik Tamás és Szabó Attila rendezésében. Halász Glória a Kit érdekel Pál Frenák-ban a francia-magyar Frenák Pál rendkívüli életét ismerteti, akinek saját társulata, a Company FrenAk ma Európa és Ázsia egyik legismertebb élvonalbeli kortárs táncszínházi társulata. 

 

A 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál filmjeire augusztus 21-én indul meg az elővételes jegyvásárlás a https://jegy.cinefest.hu oldalon.