Kezdőlap SZEKSZÁRD Szekszárd - Közélet

Ezeket tedd, vagy ne tedd, hogy a pénzednél maradj

Cikkünk frissítése óta eltelt 12 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Rengeteg online csalás történik mostanában. Ha nem figyelünk eléggé, vagy vagyunk kellően óvatosak, könnyen áldozataivá válhatunk ezeknek. Érdemes elolvasni a következő tanácsokat, melyet a rendőrség szakemberei osztottak meg, így talán elkerülhetjük, hogy csalás áldozatává váljunk:

 

Legyenek óvatosak az ismeretlen telefonálókkal!

Ne telepítsenek a telefonjaikra, számítógépükre olyan alkalmazásokat, amiket nem ismernek!

Ne menjenek el idegenek kérésére bankautomatákhoz, ne használjanak a telefonálók által elmondott kódokat!  

Ha idegenek a banki adataikat, kódjaikat kérik, vagy a számlájukkal kapcsolatos pénzforgalomról érdeklődnek, bontsák a vonalat és hívják fel bankjuk ügyfélszolgálatát az információs vonalon és kérdezzék meg, valóban van-e elintéznivalójuk, függőben lévő tranzakciójuk!

Az áldozattá válás megelőzése érdekében azt javasolják, mindenki legyen éber, ha egy pénzintézetre hivatkozva bizalmas információkat kérnek tőle! Egy-egy ilyen jellegű telefonhívás, sms, vagy e-mail esetén – az első rémületet követően – egy pillanatra mindenki álljon meg és próbálja meg átgondolni a helyzetet.

Az elkövetési magatartások időben történő felismerése érdekében a következőket hangsúlyozzuk.

A csalárd tartalom irányulhat banki tranzakció ellenőrzésére, letiltására, vagy akár a bankkártya újraaktiválására is.

A hívást abban az esetben is gyanakvással kell fogadni, ha a hívószám valós pénzintézeti telefonszámnak tűnik!

A vonalat minden esetben meg kell szakítani és bankunk központi telefonszámát kell felhívni!

Telefonos kérésre sohase lépjünk be internetbankunkba, illetve pénzintézetünk mobilalkalmazásába, ne módosítsuk banki limitbeállításunkat!

Idegen személy kérésére soha ne telepítsünk számítógépünkre, vagy telefonunkra olyan programot, amelyet nem ismerünk!

Ne kattintsunk üzenetben, e-mailben kapott hivatkozásra, mellékletre!

Pénzügyeink intézésekor mindig a hivatalos banki oldalt használjuk!

Számláinkat a szolgáltató hivatalos honlapján vagy mobilalkalmazásán keresztül rendezzük!

A hamis weboldalak általában megtévesztésig hasonlítanak az eredetire, ezért legyünk nagyon óvatosak, és mindig ellenőrizzük, hogy tényleg a helyes oldalon járunk-e.

Ha e-mailt, vagy sms-t kaptunk, nézzük meg a nyelvezetét. Figyeljünk fel a helyesírási hibákra, a sürgető hangnemre, a szokatlan formátumú csatolmányra (.zip stb.).

Keressünk nehezen észrevehető különbségeket a feladó e-mail-címében: a nulla például „o” betűnek tűnhet! Vessük össze a küldő e-mail címét a bank, valamint a szolgáltató korábbi üzeneteivel!

Ne hagyjuk, hogy siettessenek! Végezzük el a megfelelő ellenőrzést, bármennyi időbe is teljen!

Végül, de nem utolsó sorban bankkártyánk adatait, illetve az sms-ben kapott kódot senkinek ne adjuk meg! A pénzintézetek telefonon keresztül, e-mailben, sms-ben sohasem kérnek az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszót, illetve PIN-kódot.