Gondoltak a fogyatékkal élőkre

10 hónap

A mesterséges intelligencia által vezérelt, bevásárlást segítő robotokat használnak Angliában.

A Starship Technologies robotjai 40 centiméter magasak és három táskát tudnak szállítani, akár a városon keresztül.

Úgy néznek ki, mint egy kerekes fagyasztóhűtő – mondja Lisa Johnson, a Starship Technologies közügyekért felelős vezetője. "Hat kis kerekén mozognak, és a járdaszegélyeken fel és le is tud mászni."

 

Segítség vagy bosszantó akadály?

De mivel egy járdák használatára tervezett robot, újabb bosszantó akadályt jelenthetett volna a fogyatékkal élők számára a navigációban, úgy mint például az elhagyott kerékpárok, e-robogók és utcabútorok.

Az AI-robotok mögött álló cég, amely házhoz szállítja a bevásárlást, azt mondta, hogy „folyamatosan” beszél a fogyatékkal élőkkel a biztonság szavatolása érdekében.

Ugyanazokat a járdákat használják, mint a gyalogosok, és egy új fejlesztésű panel megakadályozza, hogy ütközzenek a tereptárgyakkal és az arra haladókat ne zavarja.

Most Wakefieldben a csapat azt mondja, hogy „megélt tapasztalat” és a fogyatékosság ismerete áll a működésének középpontjában.

Robot kézbesítő, úton a bevásárlással

Lisa elmondta , hogy néhány biztonsági megoldást már bevezettek, és a robotokat úgy programozták, hogy "óvatos gyalogosok" legyenek.

Akadálykerülő technológiát – érzékelőket és kamerát – használnak annak nyomon követésére, hogy mi és milyen gyorsan halad felé.

„Az a dolga, hogy távol maradjon az utadból” – teszi hozzá.

Az egyik forgatókönyv, amelyre a cég összpontosít, az, hogy mi történik, amikor egy kerekesszékes és egy robot egymásra talál egy keskeny ösvényen.

 

Amerikában történt

 2019-ben amerikában egy hasonló probléma került a címlapokra, amikor a Pittsburghi Egyetem egyik hallgatója Twitteren azt írta, hogy a forgalom közeledtével csapdába esett egy úton, mert a Starship Technologies robotja elzárta a járda egyetlen hozzáférhető bejáratát.

Abban az időben a helyi 90.5 WESA rádiónak azt mondta : "Igazán bizarr volt ráébredni, hogy egy értelmetlen dolog veszélybe sodor, és tehetetlennek érzem magam. Azt hiszem, csak nevettem rajta, "Ó, klassz, most ez az életem."

A robotokat néhány napig eltávolították. Az esetről készült felvételek áttekintése után a cég közleményt adott ki, amelyben vitatják, hogy a diákot akadályozták abban, hogy feljusson a járdára, de frissítették a térképezési rendszerét.

Lisa szerint az eset óta "sok időt töltöttünk azzal, hogy a robotok megtanulják, hogyan néznek ki a mobileszközök", és a robotok most már tudják, hogy félre kell állniuk az útból.

Ha nem tud magától kitérni az útból, mindig a közelben lesz az emberi tartalék, hogy segítsen.

 

Mi történik a látássérültekkel?

Az egyik mozgást segítő eszköz, amelyet jelenleg nehezen ismer fel, egy fehér bot, amelyet vakok és gyengénlátók használnak.

– A fehér botok nagyon vékonyak – mondja Lisa. "És a robotok nem túl gyakran találkoznak vele. Tehát gondoskodnunk kell arról, hogy továbbra is ilyen interakciókat folytassunk, hogy a robotok megértsék, mi a fehér bot."

További, munka közbeni tanulás után, remélhetőleg a robotok észlelni fogják a fehér botot, és egy hangos üzenettel jelzik a jelenlétüket: "Szia, én egy Starship robot vagyok, csak tudatom veled, hogy itt vagyok ."

 

Maguk a sérültek is segíthetik a fejlesztést

Steve Tyler, a jótékonysági szervezet, Leonard Cheshire segítő technológiáért felelős igazgatója egyike azoknak, akik feliratkoztak a Starship Technologies fogyatékosságügyi tanácsadó testületébe. Ő maga is vak.

"Rengeteg lehetőség van, [de] rengeteg fenyegetés is van" – mondja Steve a gyorsan fejlődő technológiáról. "Kezdettől fogva részt kell vennünk a fogyatékkal élők közösségeként, hogy javaslatokat adhassunk a fejlesztések egy részére."

Bár ez a technológia futurisztikusnak tűnhet, Steve szerint elengedhetetlen, hogy mindenki részt vegyen az ilyen technológiáról szóló beszélgetésben, mivel megvan a lehetőség, hogy gyorsan normává váljon, és hatással legyen mindannyiunk jövőbeli életére.

"Ezek a technológiák nemcsak közelebb hozzák az akadálymentesítést azokhoz az ügyfelekhez, akiknek szükségük van rá, de potenciálisan hatással vannak arra is, hogyan fejlesztjük a városokat, hogyan helyezzük el a járdákat, hogyan alakítjuk ki a közös tereket."

fotó:GettyImages