Olyan új módszert dolgoztak ki a ritmusérzék felmérésére az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának (PPK) kutatói, amely előre jelzi a gyerekek olvasási és helyesírási teljesítményét. Az eljárás lehetővé teszi a veszélyeztetett gyerekek korai szűrését és fejlesztését

Napjainkban egyre több gyerek küzd olvasási nehézségekkel, pedig minőségi olvasás nélkül nehéz jól teljesíteni az iskolában. Az olvasási nehézségek kialakulásának hátterében a kutatók szerint az idői feldolgozás problémája állhat.

Az ELTE kutatói olyan ritmikai tesztet fejlesztettek ki, amellyel a ritmusérzéket tudják vizsgálni. Az feladat során, amelyet tappingnek kereszteltek, elsős gyerekeket kértek arra, hogy a hallott metronómhanggal vagy zenei részlettel 30 másodpercig együtt kopogjanak, majd a hang befejezése után további 30 másodpercig folytassák a kopogást. Ehhez digitális dobpadot használtak, amellyel nagyon pontosan lehet mérni a ritmustól való eltéréseket, de azt is, mennyire egyenletes a kopogás. Két évvel később, amikor a gyerekek már harmadik osztályba jártak, a vizsgálatot megismételték. Az eljárás eredményesnek bizonyult: az első osztályban elvégzett tapping feladatban mutatott kopogás előre jelezte a harmadik osztályos olvasási és helyesírási teljesítményt.