A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének kutatócsoportja olyan új járműirányítási technológiát fejlesztett ki, amely megcsúszás közben is képes kontroll alatt tartani az autót.
A megoldás idei nyáron európai szabadalmat kapott, és folyamatban van az amerikai bejegyzés is. A fejlesztés lényege, hogy a jármű a tapadás elvesztése után sem válik irányíthatatlanná, így jelentősen csökkenthetőek a kisodródásból eredő balesetek.
A rendszer akkor lép működésbe, amikor a hagyományos menetstabilizáló (ESP) már nem tud beavatkozni. Ilyenkor automatikusan átveszi a vezetést, és a csúszás ellenére is pontosan kormányozza az autót. Szükség esetén „irányított drift-manőverrel” kerüli el az ütközést, vagyis nem a tapadás helyreállítását célozza, hanem a csúszás közbeni kontrollt biztosítja. Ezzel a korábbinál jóval több lehetséges menekülési irány nyílik meg a jármű előtt.
Dr. Szalay Zsolt tanszékvezető docens szerint a csúszós felületen történő megcsúszás rendkívül gyors döntéseket igényel, a legtöbb sofőr viszont ilyen helyzetben könnyen elveszíti az uralmat. A tesztek alapján a rendszer még a profi pilóták teljesítményét is felülmúlta.
A technológia az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium projekt keretében valósult meg, és új szintre emelheti a járműbiztonságot. Az EU-s szabadalom azt jelzi, hogy iparági alkalmazása reális lehetőség: segítségével a jövő autói olyan helyzetekben is irányíthatók maradnak, ahol korábban elkerülhetetlennek tűntek a balesetek.
Forrás/fotó: BME






