Már a Holdon sem tévedsz el, itt a Hold GPS

Érezted már úgy, hogy eltévedtél és jól jönne egy helymeghatározó eszköz, egy GPS. Nos a  Holdon lévők sem lennének másként.

 

A meglévő holdinavigációs képességeknek jelentős korlátaik vannak a Földdel ellentétben: az űrhajók és a roverek nem tudják pontosan meghatározni a helyüket valós időben, így a belső számításokra és a Földről küldött adatokra kell támaszkodniuk.

Ezen korlátozások leküzdésére a GMV kifejlesztette a LUPIN holdinavigációs prototípust az ESA számára. A következő évtized során ez a technológia forradalmasítani fogja az űrhajósok és a járművek Hold felszínén való működését.

A LUPIN csökkenteni fogja a fedélzeti rendszerektől való jelenlegi függőséget, amelyek komplex algoritmusokat használnak a relatív helyszínek meghatározására, és ez optimalizálja a holdfelszíni kutatójárművek teljesítményét és hatékonyságát.

A holdkutatás iránti megújult érdeklődés kontextusában a holdjárók, leszállóegységek és akár az emberek Hold felszínén való jelenlétét támogató fejlett technológiák fejlesztése stratégiai prioritássá vált az űripar számára.

Ennek fényében az ESA most a Navigációs Innovációs és Támogatási Program (NAVISP) részeként hajtja végre ezt az úttörő projektet. A cél új helymeghatározó, navigációs és időzítő (PNT) technológiák tesztelése, amelyek képesek lesznek támogatni a Hold felszínének feltárását és más alkalmazásokat.

Ezek a technológiák a bolygóközi PNT jelenlegi megközelítéseit ötvözik a jövőbeli Holdkommunikációs Navigációs Rendszer (LCNS) távolságmérési jeleivel. Ezek olyan műholdjelek, amelyeket ugyanúgy fognak használni, mint a Földön a GPS-jeleket, bár ebben az esetben a műholdak a Hold körül keringenek majd.

Ez a rendszer a meghatározott érdeklődésre számot tartó területekhez is igazodik (például a Hold déli pólusához, a Hold túlsó oldalához és az állandóan árnyékolt területekhez).

Ez a fejlesztés nemcsak a pontosságot javítja, hanem gyorsabb és hatékonyabb útvonalak meghatározását is lehetővé teszi, miközben csökkenti a navigációra fordítandó számítási terhelést.

Ennek eredményeként a holdjárók sebességét nem a technikai korlátok, hanem kizárólag a holdfelszín körülményei fogják korlátozni, és ez egy új korszak kezdetét jelenti az automatizált holdkutatásban.

A spanyolországi Fuerteventura szigetén végrehajtott tesztelési kampány során a valós idejű navigációs rendszert sikeresen ellenőrizték és validálták.

Egy sor tesztet végezték, amelyek szimulálták az LCNS helymeghatározásának körülményeit és a jövőben a holdjárók által fogható pontos helymeghatározó jeleket. 

 

Forrás: GMV

Borító: Pixabay