Cikkünk frissítése óta eltelt 1 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A napokban több, magát banki ügyintézőnek kiadó ismeretlen károsított meg Tolna vármegyei sértetteket. 

  • Egy Szekszárdon élő idős embert hívott fel először egy férfi, magát egy pénzintézet biztonsági szakemberének kiadva. Mint mondta, gyanús utalást észleltek, azt szeretné ellenőrizni, hogy a számlatulajdonos indította-e a tranzakciót. Mire a válasz nem volt, közölte, hogy akkor a főnöke fogja újra hívni, hogy megoldják a problémát. Másodszor egy nő telefonált, és a vele folytatott megnyerő és hitelesnek tűnő beszélgetést követően a férfi önként utalta el 4,9 millió forintját a csalók által megadott, biztonságosnak vélt „áthelyező számlaszámra”.
  • Egy középkorú kakasdi nőt is pénzintézeti munkatársként bemutatkozó csalók vertek át. Neki is egy férfi telefonált először, aki egy gyanús tranzakcióról tájékoztatta, majd rövid adategyeztetés után már egy nő kereste telefonon. Akkor már a kártyaadatait is kérték, és a virtuális, majd a vásárlási keretét is 1 millió forintra emeltették, mondván, hogy újra kell generálni a netbankját. A folyamat során egy kódot is beolvastattak, ezzel az Apple Payhez kapcsolták a számláját, majd a hívó bontotta a vonalat. A sértett ezután kapott üzenetet, hogy 870 ezer forintját utalták el egy idegen számlára.

Mit lehet tenni, hogy ne váljon áldozattá?

  • Kezelje óvatosan, fenntartással a kéretlen telefonhívásokat!
  • Minél sürgetőbb egy hívás, annál gyanúsabb! Gondolja át, mit is kérnek Öntől!
  • Gyanús telefonhívás esetén ne adjon meg személyes adatokat, szakítsa meg a beszélgetést!
  • A kijelzett telefonszám is lehet hamis! Ne visszahívással, hanem a pénzintézeti weboldalról vagy online keresett számon érdeklődjön a probléma valódiságáról!
  • A csalók többnyire az internetről szerzik meg az alapvető információkat kiszemelt áldozataikról. A közösségimédia-profil létrehozásánál csak a legszükségesebb adatokat adja meg!
  • Kérjen keresztazonosítást a hívótól!
  • Soha ne adja meg betéti vagy hitelkártyája PIN-kódját, CVV-kódját, online banki jelszavát vagy hitelesítési kódját. A bankok soha nem kérik ezeket az információkat!
  • Ne telepítsen egy idegen kérésére távoli elérést biztosító programot az eszközeire!
  • Ne utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank soha nem kéri ezt!
  • Ha csalási szándékú hívást észlel, azonnal jelentse be a bankjának!

A témával kapcsolatban hasznos információkat találnak a www.kiberpajzs.hu oldalon.

Tolna vármegyében a Mátrix Projekt keretében létrehozott kiberkapcsolat@tolna.police.hu e-mail-címen is várják kollégáink az internetes csalásokkal kapcsolatos kérdéseiket, észrevételeiket.