Suhanok az autópályán és megakad a szemem egy számon. Az üzemanyag ára a töltőállomáson 550 Ft. Lényegtelen, hogy melyik, az autópálya mellett eddig mindig drágább volt.
Hétfőtől csak volt.
Hetven forinttal csökkenteniük kell a 95-ös és a dízel árát az ottani kutasoknak. Ez így az ő szemszögükből elég fájdalmasan hangzik.
Ma délelőtt cégünk partnere tájékoztatott minket, hogy a kedvezményeket, amit a flotta tankolására kaptunk november 15-től előre láthatóan 3 hónapig nem tudja számunkra biztosítani. Ők nem az autópálya mellett vannak, így eleve a héten 505 Ft körül tankoltunk. A városban most ahogy néztem mindenhol ötszáz Ft fölött, 510-515 Ft között mozog egy liter üzemanyag.
Nagy tolongás nincsen, miért is lenne, hiszen hétfőtől beköszönt a jóvilág, 480 Ft lesz egy liter belőle. Hol van az már, amikor a 300 Ft kiverte sokaknál a biztosítékot? Rég volt, lehet igaz se volt….
Ha a saját szemszögemből nézem, mint fogyasztó persze hálás lehetek és jól járok. Nagyon sok családnak és vállalkozásnak ez óriási segítség, hogy a kormány nem hagyta tovább szárnyalni az árakat, és közbeavatkozott: így november 15-től, azaz hétfőtől a két leginkább használt üzemanyag ára 3 hónapra rögzítve lesz.
Hanem engem az is érdekel, hogy mi lesz most a kutasokkal?
Három hónap nagy idő, mehet felfelé is a benzin ára, meg csökkenhet is, de az biztos, hogy ők 480 Ft-nál a két standard üzemanyagot nem adhatják drágábban. A kormányrendelet az őket ért kár kompenzációjáról nem ejt szót, sőt, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón újságírói kérdésre úgy válaszolt, hogy nem fogják kompenzálni a kereskedőket a maximalizált üzemanyagárak miatt.
Vajon megéri-e üzemanyagot adni ennyi pénzért? Ez még a beszerzési ár fölött van, vagy már alatta?
Persze a kettő közötti különbség nem mind nyereség, ebből fenn kell tartani a kutat, ki kell fizetni az alkalmazottakat, esetleg a hitelt, és még sorolhatnám.
A partnerünktől kapott e-mail számomra azt üzeni, hogy ez így nem éri meg. Bezárni ugyan nem szeretne, de nem is törekszik arra, hogy nála tankoljak, vagyis lehet az a jó neki, ha minél kevesebben mennek oda. Akkor kisebb lesz a veszteség. Máskülönben valamivel csak megpróbálna ott tartani, ha már km-eket kell autózzak, hiszen van közelebb kút is, vagy egy fél tucat biztosan.
Neki a jelenlegi 25 Ft-os literenkénti kiesés már egy kisebb autó telit ankolásánál is 1000 Ft mínuszt jelent. Az autópályán ez majdnem háromszor ennyi.
Vajon hány helyen lesz kiírva: sajnos, ez és ez a fajta elfogyott? Azt nem teheti meg a kutas, hogy drágábban adja a rögzített árú üzemanyagot, azt viszont igen, hogy nem árulja. Népszerű biztos nem lesz. De akár be is zárhat estére.
Vagy akár három hónapra is.
A témára a jövő héten az első tapasztalatok ismeretében visszatérünk
Ez itt nálunk a határ mellett még azért is fontos, mert akár beindulhat a szomszédos országokból az üzemanyag turizmus.
Annak idején mi is hányszor jártunk át Győrből Nagymegyerre, mert még az a 30 km-es távolság és a határátkeléssel tölött idő is megérte. A holtankoljak.hu adatai szerint Ausztriában 515 és 512 Ft, Szlovákiában 546 és 509 Ft egy liter 95-ös és dízel.
Szlovákiából eleve sokan jönnek át ma is vásárolni Győrbe, egy 50 literes üzemanyagtank esetén 5000 Ft-tal olcsóbb, ha itt tankolnak, mintha odaát. Azért ez elég nagy különbség.
A holtankoljak.hu összesítése alig egy tucat töltőállomáson van most 480 forintnál olcsóbb 95-ös benzin. Itt a térségünkben Levélen, ahol 479.9 Ft egy liter. A legtöbb ilyen kút azonban az Auchanhoz tartozó, személyzet nélküli benzinkút. Ahol köztudottan azért olcsóbb a tankolás, hogy ha már ott vagy menj, és vásárolj egy kicsit. A legolcsóbb gázolaj itt a mi környékünkön Bábolnán kapható, ott 496 Ft.
A Magyar Ásványolaj Szövetség tagjai között tudja az összes nagyobb, Magyarországon működő üzemanyag-kereskedelmi céget. Ők már nehezményezik, hogy a döntés számításon kívül hagyta az árszintre szintén ható és a kormányzat hatáskörébe tartozó elemeket, mint a jövedéki adót, a készletezési díjat és az áfa, amelyeket szintén csökkenteni lehetne. Azt is kifogásolják, hogy nem egyeztettek az üzemanyagtöltő-állomások képviselőivel, miközben az országban 2000 helyen több, mint 15 000 embernek adnak munkát.
Nem kétséges, hogy ez a döntés az ő foglalkozásukat is befolyásolhatja