Cikkünk frissítése óta eltelt 1 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az UNICEF Rajtad áll a jövőd! Programjában. A felkészülésük még szeptemberben kezdődött, amikor az iskola három csapattal indult a
mintegy 300 szakképzésben tanuló fiatalt megmozgató pályázaton.

A szervezők négy kiemelt témakörben kerestek fejlesztési lehetőségeket, ezek a lelki egészség, az oktatás, a gyermekjogok és a környezetvédelem.

Az első feladat egy plakát, valamint ahhoz egy leírás készítése volt a választott témában. Ebből a fordulóból az iskola környezetvédelemmel foglalkozó gárdája jutott tovább. Azt a feladatot kapták, hogy feltárják a témakörükhöz kapcsolódó problémákat és tegyenek javaslatot a megoldásokra.

Az elődöntőt január 12-én tarották meg Budapesten

Az Orovecz Bianka, Sárközi János, Sárközi Mónika, Solt Milán és Schuller Patrik alkotta paksi csapat alapos felkészültségről és nagyfokú kreativitásról tett tanúbizonyságot. Bemutatták iskolai problémafeltáró kutatásuk eredményét, megoldási javaslatukat, sőt, még
egy környezetvédelem témájú dallal is készültek az alkalomra.

Tervükkel, előadásukkal bejutottak a legjobb öt csapat közé, így egyrészt 300.000 forint pénzügyi támogatásban és további mentorálásban részesülnek projektjük megvalósítására, másrészt pedig továbbjutottak a májusi döntőre, ahol a zsűri kiválasztja majd azt a csapatot,
amelyik nemzetközi szinten is megmérettetheti magát.

A Tolna Vármegyei SZC I. István Szakképző Iskolából érkező Környezet Barátok maga is versenyt szervezne, ahol az iskola valamennyi diákja kipróbálhatja magát olyan környezetbarát projektek megvalósításában, mint például egy mezítlábas ösvény kialakítása, a szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása vagy – mint újdonság – olyan okoskukák telepítése, amik felismerik az adott hulladék összetevőit és segítik a gyerekeket a szelektálásban. A csapat projektjének elemei között továbbá szerepel még raklapbútorok, szakmás fotófal, magaságyások, fűszernövény kert, rovarhotel, aszfaltra rajzolt gondolattérképek készítése is Úgy vélik, ezekkel az intézkedésekkel nem csak tisztább, hanem fenntarthatóbb iskolai környezetet teremthetnének. 

Ahogy a projekt problémafeltáró szakasza, úgy a megvalósítása is az egész iskolát érinti, több csapat is munkálkodik majd rajta.

Tavasszal pedig szeretnének egy „Egészség és környezet” fesztivált tartani, amelyen bemutatják és közösen megünneplik az elkészült projektelemeket.

Sárosdi Bernadett igazgató a programról elmondta: 

„A diákok sikereiben az tükröződik, hogy rengeteget fejlődtek az elmúlt hónapok során, elszántak lettek, folyamatosan foglalkoznak a témájukkal, a feladataikkal, megtanultak prezentálni, magabiztosabbá váltak. Az sem mellékes, hogy számtalan új élménnyel, baráttal gyarapodtak.
Fontos hangsúlyoznom, hogy bár öt diák képviseli az iskolát a programban, abban a teljes közösségünk benne van. Az együtt gondolkodás, a közös tettek pedig erősítik a csapatszellemet, az intézményünk családias légkörét. Remélem, hogy a projekttel sikerül elérnünk, hogy a gyerekek megértsék, ők is tehetnek azért, hogy változás történjen a környezetükben.”

Bianka, Mónika és János a programról:

„Sok minden tetszik a programban: jó a csapatunk, jók az oktatóink, jó a kapcsolattartás a mentorainkkal. A budapesti felkészítő és a döntő napjai során sokat tanultunk, és sok új barátot szereztünk, akikkel tartjuk a kapcsolatot. Jó volt látni, hogy ők is milyen szuper dolgokat tudnak csinálni. Például az egyik csapat tagjai saját nadrágokat varrtak. Sokat fejlődtünk, már nem izgulunk, nem vagyunk annyira lámpalázasak, mint korábban, ha szerepelnünk kell. Emlékezetesek voltak az élményprogramok, a Madame Tussaud panoptikumba tett látogatás, a kalóz étteremben elfogyasztott vacsora, amely közben bűvész is szórakoztatott bennünket, de az is, amikor este együtt kártyáztunk a gamer stílusban kialakított szállásunkon, ahol finomak voltak a vacsorák is.”

Az UNICEF Magyarország Rajtad áll a jövőd! Program innovációs versenyének célja a gyermekek és fiatalok részvételének erősítése. A tanulók által feltárt helyi problémák megoldására szakmai tudást, eszközöket és erőforrást is biztosít a program.

A januári elődöntőn kilenc csapat vett részt Budapest II. és XXI. kerületéből, Békéscsabáról, Gyuláról, Keszthelyről, Paksról, Pusztaszabolcsból, Szolnokról és Törökszentmiklósról érkeztek diákok,  akik többek között a vendéglátás, mezőgazdaság, egészségügy, építőipar, rendészet,
honvédelem és környezetvédelem ágazatokban folytatják tanulmányaikat.
fotó: UNICEF Magyarország