Közeledik a Szekszárdi Művészettörténeti Szabadegyetem – A mozgalmas művészettörténet – A "szegény művészet" gyakorlatai előadás időpontja.
Január 9 -én, csütörtökön 17:30 – tól várnak a szervezők a Művészetek Házában.
Előadó: Dr. Aknai Tamás művészettörténész.
A hétköznapi tárgyak kezelése érdekes lehetőségeket hordoz a művészek számára. Ám az is izgalmas amikor egy művész olyan tárgyaknak ad második életet, amit más már kidobásra ítélt. Számos kortárs alkotó művében köszön vissza az újrahasznosított és környezettudatos anyag.
A Dada mozgalomhoz köthető művészek alkotásait akár egyfajta antiművészet eredményeinek is nevezhetjük, hiszen céljuk a művészeti fogalmak és tradíciók megkérdőjelezése, lebontása, újraértelmezése volt.
Törekvéseik közül Marcel Duchamp 1917-es Forrás című tárgya a leghíresebb. A Forrás egy tömeggyártott, egyszerű, fehér kerámia piszoár. Az arte povera, magyarul szegény vagy szegényes művészetet jelent és Germano Celant olasz művészettörténész javaslatára terjedt el. A kifejezés nem annyira külön irányzatot jelöl, inkább a ’60-as, ’70-es évek különféle nemzeti mozgalmainak összefoglalására szolgál. Az 1960-as és 1970-es évek között virágzó olasz művészeti megnyilvánulás szokatlan technikákat és hétköznapi anyagokat egyesített. Így lett műtárggyá Michelangelo Pistoletto Muretti (rongyból készült falak) sorozata, melyben elhasznált, feslett ruhákból készített halmokat. Amit otthon félretúrnánk, átrendeznénk, azt a kiállítási térben védett objektumként kezeljük. Miért történik ez a változás? A tárgy nem, de a – mondjuk – múzeumi környezet és az ahhoz társított elvárásaink változnak.
A belépés díjtalan.