Elkészült a Tolna és Bács-Kiskun vármegyéket összekötő Kalocsa-Paks új Duna– híd. A fejlesztés az eddigieknél jelentősen rövidebb közúti összeköttetést teremt a Duna által határolt két kistérség között, azaz Kalocsa és az M6 autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő a korábbi 40-50 percről hozzávetőlegesen 15 percre csökken.
A projekt részeként egy 2×1 sávos, 946 méter hosszúságú és 10 támaszú új Duna-híd épült. A kivitelező a híd alépítményei (beleértve az alapozást is) és a felszerkezetei készítése során közel 28 ezer m3 betont épített be, az összeszerelt acélszerkezet súlya pedig meghaladja az 5 ezer tonnát. Emellett 418 km hosszúságban kerültek beszerelésre az extradosed- és belső feszítő kábelek. A vízépítési műtárgyakba és pillérvédelembe 82 ezer tonna beépített kő került.
A híd megvalósítása számos szakág és szakember összehangolt együttműködése
Az új Duna-híd előtt a főút átvezetését biztosító egy-egy előregyártott vasbeton gerendás kerethíd is épült. A hídhoz kapcsolódik az 512. sz. főút Kalocsa és Dunaszentgyörgy közötti 11,5 km hosszú, 2×1 sávos új nyomvonalú szakasza, valamint az 5106 j. út megmaradó részén egy 1,1 km hosszú burkolat felújítás is.
5 új körforgalom épült
A Paksot Gerjennel összekötő, újonnan megépülő 5124 j. út keresztezésénél, a Dunaszentgyörgyöt Faddon át Tolnával összekötő 5112 j. út keresztezésénél, valamint a 6. sz. főút Paks és Szekszárd közötti szakaszának keresztezésénél, a Kalocsa északi összekötő útnál és Dunapataj-Foktő-Kalocsa összekötő út csatlakozásánál.
Utóbbi körforgalmú csomópont építése jelenleg is zajlik, mely várhatóan év végén kerül átadásra.
A Kalocsa-Paks új Duna-híd fejlesztéshez tartozott a 2023 májusában átadott 11,2 kilométer hosszú kétsávos útszakasz is, mely Paksot és Gerjent köti össze.
Kalocsáról, mint a térség jelentős nagyvárosától jelenleg 40 perc alatt lehet eljutni az M6 autópályáig, illetve a Duna által elválasztott Kalocsa és Paks között is 1 óra körüli mentidővel kellett számolni.
Az új létesítmények használatával a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre csökken.
A fejlesztés az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében valósult meg hazai forrásból. A híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésnek összértéke nettó 92 milliárd forint.
(forrás, fotó: Építési és Közlekedési Minisztérium)