A NAV támogatja a figyelmetlenség miatt hibázó adózókat, de a szándékos mulasztókat szigorúan ellenőrzi, adótartozásaikra követelésfoglalást is indíthat. A NAV, az adatvagyonát hasznosítva, úgynevezett desk audit elemzéssel vizsgálja az adózók áfa-visszaigényléseit, és a beszállító partnereiket is figyelemmel kíséri.
Egy desk audit elemzésben a NAV munkatársai észlelték, hogy a beszállító partner több hónapra nem nyújtotta be az áfabevallásait.
A hivatal támogató eljárást indított a bevallások mielőbbi pótlására, ami eredményesen zárult. Később azonban a partner az esedékes bevallásokat ismét nem nyújtotta be.
Az eljárást megelőző kockázatelemzés arra is rávilágított, hogy a cég folyamatos működése mellett adóhátralékot halmozott fel.
Az Online Számla rendszerben szereplő, kiegyenlítetlen számlákra követelésfoglalást indított, ami több milliós bevételt jelentett a költségvetésnek. Az áfa-visszaigénylések desk audit elemzéssel eredetileg vizsgált társaság később arról tájékoztatta a hivatalt, hogy a kétes adóügyei miatt a szállítójával megszüntette az üzleti kapcsolatot.