Cikkünk frissítése óta eltelt 11 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

1993. október 5-én jelent meg a Pearl Jam ’Vs.’ című nagylemeze. 

A debüt ’Ten’ 1991-es megjelenése óta eltelt két év alatt a banda az ismeretlenségből a mainstream rock élvonalába ugrott, olyan zsigeri kislemezeknek, mint az ’Alive’, a ’Jeremy’ és az ’Even Flow’, valamint hihetetlen energikus koncertjeiknek köszönhetően, melyeken Eddie Vedder énekes gyakran az életét kockáztatta a közönség szórakoztatása érdekében. Ezért amikor a ’Vs.’ iparági rekordot állított fel azzal, hogy az első öt napban több mint 950.000 példányban kelt el – ami felülmúlta az aznapi Billboard Top 10 összes többi eladását – az nem volt különösebben nagy meglepetés azok számára, akik követték a Pearl Jam gyors felemelkedését. Sokkal figyelemreméltóbb fejlemény, hogy a zenekar nem omlott össze teljesen a nyomás hatására az album felvétele közben.
 
A sztárság kellemetlen velejárója volt az az általános vád az alternatív zenei világ számos zenész-, rajongó- és kritikus szereplőjétől (különösen Seattle-ből), hogy a Pearl Jam még azelőtt „elkurvult”, hogy még felvették volna a második nagylemezüket. Nehezítette a helyzetet, hogy a banda először készített felvételeket Brendan O'Brien producerrel, valamint Dave Abbruzzese dobossal, aki nem sokkal a ’Ten’ megjelenése előtt lépett Dave Krusen helyére. „Kicsit olyan volt, mintha az első anyagunkat készítenénk újra” – mondta Jeff Ament basszer a Rolling Stone-nak 2017-ben – „mert egy másik dobossal és egy új producerrel vágtunk neki a dolognak. És Abbruzzese-nek nagyon más erősségei voltak, mint Krusennek.”
 
Bár a munkálatok nem mentek görülékenyen – bővelkedtek a személyi konfliktusokban, Vedder például különösen elégedetlen volt a projekthez kiválasztott stúdióval – a ’Vs.’ végül a srácokat igazolta, és máig a csapat eredményes és mesés karrierjének egyik legerősebb lemeze. Felszabadultabb, súlyosabab és dühösebb, mint a debütálás, a banda itt új hangzásokat és dinamikát fedezett fel, melynek eredményeként olyan akusztikus vezetésű slágerek születtek mint a ’Daughter’ és az ’Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town’, néhol viszont – például a ’Rats’ és az ’Animal’ című dalokban – egészen funkos hangulatot sikerült teremteni.