Utazás hangsebességgel, naná, hogy repülővel

A Boom, a szuperszonikus repülőgépek új generációját fejlesztő startup jelentős mérföldkövet ért el, miután teszt repülőgépe először törte át a hangsebességet.

A Boom szuperszonikus XB-1 tesztrepülőgépe megkapta a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) jóváhagyását, hogy 1 Mach-on túl repüljön – jelentette be a cég még 2024 tavaszán. A tesztekre az év végén került sor a Black Mountain Supersonic Corridorban, Mojave sivatagban, Kaliforniában.

Boom Supersonic

Az eredményektől azt várják, hogy segítenek bizonyítani a tervezés megvalósíthatóságát olyan területeken, mint az üzemanyag-fogyasztás, a sebesség és a repülési jellemzők.

A Tristan „Gepetto” Brandenburg pilóta által vezetett XB-1 „Baby Boom” átrepült a Bell X-1 Supersonic Corridoron a Mojave-sivatag felett. Az XB-1 1,1 Mach sebességet ért el 35 000 láb (majdnem 11 ezer méter) magasságban néhány percig, mielőtt kifutott volna a szuperszonikus utazásra engedélyezett légtérből.

A gép összesen háromszor törte át a hangsebességet, mielőtt visszatért volna a bázisra.

 

Ez az első alkalom, hogy egy polgári repülőgép áttörte a hangsebességet az Egyesült Államok feletti repülés közben.

 

Tesztek özöne folyik rajta, szubszonikus tesztrepülések sorozata 2024 márciusától. A háttérben a társaság szerződéseket írt alá nagy légitársaságokkal, köztük a Uniteddel és az Americannal , hogy utasszállító repülőgépeket szállítsanak polgári szolgálatra.

Az utasszállító járatok azonban még messze vannak. Az XB-1 a Boom végső céljának kicsinyített változata, egy Overture nevű kereskedelmi utasszállító, amely várhatóan 100 utasnál kevesebbet szállít majd "üzleti osztályú" kényelmi szinten.

A cég tájékoztatása szerint a gép négy óra harminc percen belül repülhet Tokióból Seattle-be.

Az Overture névre keresztelt jármű tervezett végsebessége 1,7 Mach – 1305 mérföld/óra –, ami felére csökkentené a jelenlegi utazási időt. Legalábbis azoknak, akik megengedhetik maguknak a jegyet.

 

Forrás: Engadget

Borító : Pixabay