A Netflix vezetői évek óta minden fórumon hangoztatták, hogy szóba sem kerülhet a reklámok beengedése. Persze, érthető módon, kifelé az erős piaci szereplő szerepét kellett mutatni, de a cég 2022 első negyedéves jelentése ehhez képest egy beismeréssel is felér.
Ha a felszínt nézzük, annyi látszik, hogy a Netflix egy évtizednyi növekedés után először vesztett előfizetői bázisából. 2022 első negyedévében 200 ezer előfizető köszönt el a cégtől globális szinten (még így is közel 222 millióan használják a szolgáltatást), a következő negyedévben pedig 2 millió felhasználó lemorzsolódására számít a vállalat.
Utoljára 2011-ben fordult elő ilyen a céggel, de akkor a Netflix épp a DVD-k postázásától búcsúzott, és a streaming felé haladt, amit akkor még nem fogadott kitörő lelkesedéssel a piac. Azóta sok idő telt el, és most persze könnyű szalagcímekbe rakni a Netflix megtorpanását, és egy napra eltemetni a szolgáltatást, a részvények ára úgyis zuhant a bejelentés után, de a háttérben ennél azért bonyolultabb a helyzet.
A régiókra bontott adatokból ugyanis az látszik, hogyha a Netflix nem vonult volna ki Oroszországból, még mindig növekvő pályán lenne (az előfizetők számát tekintve). A cég állítása szerint az oroszországi leállással 700 ezer előfizetőt vesztettek. Tehát ha Putyin nem indít hadsereget Ukrajnába, most a Netflix 500 ezerrel több előfizetővel zárhatta volna ezt a negyedévet globálisan szinten.
Az előfizetők száma mellett persze üzleti szempontból a streamerek számára kiemelten fontos az ARM-mutató is (átlagos bevétel per előfizető), amelyben az áremeléseinek köszönhetően nem áll rosszul a Netflix: ez a mutató csak az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA) régióban csökkent jelentősen, szintén az orosz kivonulás miatt.
Ettől még van megoldandó probléma a Netflix háza táján. Eleve ennél nagyobb növekedésben bíztak, de az eredményeket látva valószínű, hogy az üzleti modellben is változások jöhetnek a mostani számokat látva.
A legnagyobb streamerek közül az Amazon, a Disney, a Warner Bros. Discovery, az NBCUniversal, a ViacomCBS, a Roku és a YouTube is kínál megoldásokat hirdetőknek bizonyos piacokon. Így aztán most az a furcsa helyzet fordulhat elő, hogy amíg a fent felsorolt szereplők mindig kis spéttel követték a streamingpiacon a Netflixet, addig most a Netflix csatlakozik már késve a reklámos bulihoz.