Még emlékszünk arra, amikor beültünk a régi, kopott iskolapadba, és nagyjából az első évünk azzal telt az iskolában, hogy megtanultunk írni és olvasni. A mai diákok közül sokan, sajnos a vírushelyzet miatt arra kárhoztattak, hogy a szüleiktől tanuljanak meg írni. De valljuk be, kevesen vagyunk birtokában olyan tudásnak, amellyel biztonságban kijelenthetjük, hogy szabályoasn meg tudjuk tanítani, hogy is kell kanyarítani azt az a betűt!  

A gyerekek a legtöbbször önállóan, felügyelet nélkül gyakorolják a kézírást, és ez a digitális oktatás idején még jellemzőbbé vált. Az írástanulásnál nem csak az a tét, hogy a betűk szépen sorakozzanak a papíron: ha az elsősök rosszul sajátítják el a toll-, vagy a ceruzafogást, ezt később már nagyon nehéz korrigálni. 
A Karlsruhe Technológiai Intézet egy érzékelőkkel és Bluetooth-kapcsolattal ellátott okostoll fejlesztésével segítene a kisiskolásoknak az önálló írástanulásban. A projekt, amelyen német és francia kutatók és fejlesztők dolgoznak, az írástanulást segítő Kaligo alkalmazáson alapul, és a „Kaligo-based Intelligent Handwriting Teacher (Kaligo-alapú intelligens kézírástanár, KIHT) nevet viseli. Az eredeti applikációban a diákok a táblagép képernyőjére írják a betűket, a karlsruhei intézet tudósai szerint azonban ez nem megfelelő módszer arra, hogy a gyerekek hatékonyan gyakorolják a papírra való írást, ráadásul ez utóbbira valószínűleg többet lesz szükségük.  
Ezt szem előtt tartva a kutatók egy újratölthető, „hagyományos”, töltőtollat turbóznak fel olyan extrákkal, mint a Bluetooth-modul, vagy a helymeghatározásra használt inerciális mérőegység (IMU), hogy az adatok alapján a toll „nyoma” rekonstruálható legyen.

Az írásgyakorlás a tervek szerint úgy fog zajlani, hogy a táblagépen futó Kaligót követve a gyerekek normál papírlapra írnak a speciális tollal. Az inerciális mérőegység nyomon követi a toll hegyének helyzetét, és Bluetooth-on keresztül továbbítja az adatokat a csatlakoztatott mobilra vagy táblagépre. Az alkalmazás képes megállapítani, hogy az adott betűt helyesen írta-e a diák – ha nem, akkor ezt jelzi és tanácsokat is ad. A iskolások fejlődését a tanárok és a szülők is nyomon követhetik az applikációban tárolt adatoknak köszönhetően. 
A hardver, vagyis az okostoll fejlesztését a Karlsruhe Institute a német Stabilo tollgyártóval közösen fejleszti, a szoftveren pedig a francia L'IRISA (Institut de Recherche en Informatique et Systèmes Aléatoires) és a Kaligo app alkotója, a Learn & Go dolgozik. Árról és a gyártás időpontjáról egyenlőre nincs információ. A projekt a tervek szerint három év múlva fejeződik be, és a fejlesztők célja, hogy az intelligens tanulási eszköz a felhasználók minél nagyobb csoportja számára elérhetővé váljon. 

Reméljük, ez egy elérhető megoldás lesz az összes kisdiák számára, akit kénytelen anyuka, apuka megtanítani írni!