Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Sport

Öt emlékezetes VB finálé a Forma-1-ből

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Pontazonossággal vág neki vasárnap a brit Hamilton és a holland Verstappen az utolsó Forma-1-es futamnak. Utóbbinak a több futamgyőzelem miatt az is jó lenne, ha így maradna – de jön még a verseny. Ha mindketten pont nélkül zárnak, Verstappen a világbajnok, ha nyolcadiknál jobb helyen végez valamelyikük, akkor aki előbb célba ér. Izgalmas zárókör következik. Nem először fordul elő ilyen az F1 történelmében, összeszedtünk öt hasonló esetet.


Már az első Forma-1-es világbajnokság is az utolsó futamon dőlt el 1950-ben. Akkoriban az első 5 kapott pontot (8-6-4-3-2) és a leggyorsabb kört díjazták (1 pont), és lehetőség volt arra, hogy a pilóták átüljenek futam közben egy másik kocsiba – ilyenkor a pontokat megfelezték az érintettek között. A moznai zárókör előtt ez volt a matek:

  • Fangio nyert volna, ha:
    • 2. helyen végez.
    • 3., 4. vagy ötödik, de Farina nem nyer.
    • Ha nem végez pontszerző helyen, de a leggyorsabb kört megfutja, Farina nem végezhet a 3. helyén előrébb, és a leggyorsabb kört sem futhatja meg.
    • Ha nem végez pontszerző helyen, és a leggyorsabb kört sem futja meg, Farina nem végezhet a 3. helynél előrébb, és sem Farina, sem Fagioli nem futhatja meg a leggyorsabb kört.
  • Farina nyert volna, ha:
    • Első, a leggyorsabb kört is megfutja, és Fangio nem végez a 3. helynél előrébb.
    • Harmadik vagy jobb, a leggyorsabb kör is az övé, és Fangio nem szerez pontot.
  • Fagioli nyert volna, ha:
    • Megfutja a leggyorsabb kört, Farina nem végez dobogós helyen, Fangio pedig nem szerez pontot.

A versenyen a később 5 VB aranyat is nyerő argentín Mauel Fangio mellől elpártolt a szerencse, eltört a dugattyúja, ezért kénytelen volt átülni Taruffi autójába – de ez a kocsi meg szelepszárszakadást szenvedett, így a világbajnoki címről lemondhatott. A versenyt és ezzel együtt a világbajnoki címet végül Nino Farina és az Alfa szerezte meg.


A Forma–1 történelmében egyszer fordult elő, hogy pontegyenlőséggel vágott neki két pilóta az utolsó futamnak – mint ahogyan most Hamilton és Verstappen teszi. 1974-ben a brazil Emerson Fittipaldi és a svájci Clay Regazzoni állt így, de ott volt lőtávolban Jody Scheckter. A futamból a dél-afrikai aztán kiesett, a svájci alatt sem ment jól a kocsi, Watkins Glenben ezért Fittipaldinak a 4. hely is világbajnoki győzelmet jelentett. Ez volt a McLaren első nagy sikere.


Minden idők legszorosabb pontversenyét az 1984-es világbajnokság hozta. Niki Lauda 3.5 ponttal vezetett Alain Prost előtt, és akkoriban a győztes 9, míg a második 6 pontot kapott. A mindent eldöntő Portugál Nagydíjat a francia versenyző nyerte, az osztrák viszont meg tudta előzni a brazil Senbnát így felléphetett a második helyre. Fél pont maradt számára az előnyből, McLarenes csapattársa előtt.


Ha a legnagyobb drámát keressük, 2008-ig kell visszamennünk az időben. Felipe Massa hazai pályán körülbelül fél percig világbajnoknak érezhette magát. A Ferrari bokszában már mindenki ünnepelt, de aztán Lewis Hamilton az esős pályán az utolsó kanyarban megelőzte Timo Glockot, s így ötödikként ért célba. A brit 98 ponttal fejezte be az idényt, míg Massa csak 97-et gyűjtött.


2010-ben még négyen pályázta a címre: Fernando Alonso (1), Mark Webber (2), Sebastian Vettel (3) és Lewis Hamilton (4). Alonso 8 pont előnnyel vezetett Webber, 15 ponttal Vettel és 24 ponttal Hamilton előtt, ekkor már 25 pont járt a győzelemét, így utólag mondhatjuk: a Ferrari eltaktikázta, mert csak az ausztrálra figyelt, és túlságosan hátul végeztek a mezőnyben.   Sebastian Vettel minden idők legfiatalabb Formula–1-es világbajnoka lett,miután megnyerte a 2010-es szezon utolsó futamát, az abu-dzabi nagydíjat. A Red Bull Racing német pilótájának sikeréhez az is kellett, hogy legfőbb riválisai, Fernando Alonso a 7., míg Mark Webber a 8. helyen végezzen.