Az európai országokhoz hasonlóan  Magyarországon is alacsony a külföldről behozott autókkal  kapcsolatos  bizalom – az autóipari vállalkozások az átláthatóságért küzdenek!

Friss kutatások szerint Európában – Bulgária kivételével – a magyarországi használtautó-vásárlók a leginkább szkeptikusak a külföldről származó használt autókkal  szemben. Ám ha azt vesszük, hogy milyen nagy százalékban találunk importált járműveket a piacon, illetve hogy az autók átlagos életkora 15 év, ez a tény nem is olyan meglepő.

A magyarok érthető módon óvatosak, amikor használt járművet vásárolnak, hiszen sokan szereztek már rossz tapasztalatokat. Ebben a bizalmatlan légkörben azonban a tisztességes és becsületes kereskedők is komoly dilemmával szembesülnek – hogyan érhetik el, hogy a vásárlók megbízzanak bennük, és hogyan kerülhetik el a használt autók esetében gyakran alkalmazott megtévesztéseket?

Nagy Gábor, a Schiller Autó Család kereskedelmi vezetője szerint a vásárlók gyakran bizalmatlanok az importjárművek minőségét illetően.

„A vásárlók leginkább a Magyarországon forgalomba helyezett használt autókban bíznak azt remélve, hogy így ellenőrizhető az autók előélete, kilométeróra állása, szerviz múltja, esetleges sérülései. A Magyarországon forgalomba helyezett autókkal kapcsolatban az ingyenesen lekérdezhető Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) adatai nyújtanak információkat, de a 2019 előtti időszakra ezen a felületen nincsenek a baleseti károkra vonatkozóan elérhető adatok. A külföldön forgalomba helyezett autókról még ennyi információ sincsen, így a vásárló kénytelen megbízni a külföldi kereskedés által elmondottakban, vagy az autóhoz kapott dokumentumok leírásaiban.”– árulja el Nagy.

Ha belegondolunk, akkor mindannyiunk találkozott már azzal, sőt előfeltetélezi, hogy egy autóban vajon a valós kilométer van-e, vagy inkább ami a valószínű, hogy visszatekerik. Sajnos a vizsgáztató állomásokon is bevett gyakorlat ez, és sokszor még javasolják is az eladóknak.

A kialakult helyzet megoldásában sokat segíthetnek az autótörténeti jelentések: a járművek történeti adatainak ellenőrzése. Így jobb állapotúak az autók is és akik megveszik őket, azoknak is idővel nőni fog a bizalma.

Kelet- és Közép-Európába sok használt autót hoznak be Nyugat-Európából és az Egyesült Államokból. A legtöbb csalás akkor történik, miközben a járművet egyik országból a másikba szállítják.

Azok, akik külföldről behozott autót vásárolnak, gyakran minimális információval kell beérniük. Lényegében arra kell hagyatkozniuk, amit a kinti kereskedő állít, vagy ami az autó dokumentumaiban szerepel.
Magyarországon a használt autók nagy százalékát külföldről hozzák be, ami arra utal, hogy a kilométerórák manipulálásának és a sérülések eltitkolásának kockázata igen magas.

Az autók és egyéb gépjárművek vásárlása komoly kiadásnak számít. Sajnálatos módon a használtautó-piac átláthatóságának hiánya miatt gyakori, hogy a vásárlások balszerencsés beruházásnak bizonyulnak.

Minőségi használt autókból hiány van a piacon. A kínált járművek sok esetben meglehetősen rossz állapotban vannak, ezért a kereskedők számára is kihívást jelenthet megbízható autót vásárolni és profitot termelni. A csalások különféle típusai is gyakoriak.

Az autósok új generációja ma már nagyobb tudással rendelkezik a különféle autós csalásokról és arról, hogy hogyan biztosíthatja be magát a megtévesztések ellen. Azok a cégek, amelyek átláthatóságot kínálnak a vásárlóknak, hosszú távon kétségtelenül előnyösebb helyzetben lesznek.
 

Forrás: Nagy Gábor a Schiller Autó Család