9 hónap

A MozgásKlinika legfrissebb felmérése szerint,  melybe összesen 1002 embert vontak be, akik több mint fele ülőmunkát végez, 56 százalékuk pedig már régóta fennálló mogásszervi problémával küzd.

A válaszadók szerint a koronavírus-járvány nagyban rontotta az emberek egészségi állapotát, a felmérésben résztvevők 30 százaléka ugyanis elmondása szerint azóta kis mértékben meghízott, ezen felül pedig mozgásszervi problémákkal is küzd. Szentiványi Rita gyógytornász-manuálterapeuta megosztotta, a megoldás a tartáskorrekcióban és a test-tudat fejlesztésében rejlik.

Mindezt pedig akár otthon is bárki elvégezheti:

„Talán a felmérés legnagyobb tanulsága, hogy a legtöbben azok sem kezeltetik magukat, akik tudják, hogy van valamilyen fennálló mozgásszervi problémájuk. Ugyan magas százalékban ülőmunkát végzők töltötték ki, és rájuk jellemzőbbek az életvitelből adódó problémák, de a kutatásból az is kiderült, hogy a fizikai munkát végzők betegségei viszont sokkal súlyosabbak is lehetnek – számomra ez is megdöbbentő volt.”

A MozgásKlinika országos franchise-hálózatának alapítója rámutatott, sajnos gyakori tendencia, hogy a mozgásszervi problémákkal küzdők nem kezeltetik magukat: ennek egyik oka az lehet, hogy bár a panasz valós, nincs mögötte kézzelfogható kórkép és diagnózis, így elhanyagoljuk a problémát, és tovább élünk vele.

A szakember azonban hangsúlyozta, ez a legrosszabb, amit tehetünk, hiszen nem érdemes megvárni, míg ennél is nagyobb lesz a baj, és a helyzet is sokkal radikálisabb megoldást kíván:

„A prevenció nagyon fontos lenne, hiszen később már, mikor az MR is kimutatja a gondot, kevés lesz a gyógytorna és radikális orvosi beavatkozásokra lehet szükség. Ha valaki hasonló problémával küzd, gyakori, hogy attól fél, hogy komoly tornagyakorlatokat kellene végeznie, ha szakemberhez fordulna. Ez azonban nincs így: a manuálterápia is rengeteget segíthet, és a páciens részéről csak minimális energiabefektetést igényel.”

A mozgásklinika ennek kapcsán egy javallott listát tett közzé az érintettek számára, mely programmal megelőzhető, vagy enyhíthető a derékfájás:

Testsúly fokozatos csökkentése. Cél: heti 0,5 kg
Fontos: koplalni nem szabad, az izomtömegből ne veszíts!
Fehérjében, B vitaminban és Magnéziumban gazdag diéta
Ülőmunka esetén 1-2 óránkét 10 perc nyújtás, séta vagy mozgás
Séta. Cél: napi 8000 lépés
Rendszeres tornagyakorlatok. Cél: 30 perc hetente 3x