Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Gazdaság

Nem csak itthon sláger az IKEA húsgolyója

Világszerte egymilliárd fogy belőle évente az áruházlánc üzleteiben. 

Nem volt ez mindig így, hiszen amikor 1953-ban megnyílt az első IKEA, még csak kávé és sütemény szerepelt az étlapon, ami nem nyerte el túlzottan a vásárlók tetszését. Az alapító Ingvar Kamprad azonban résen volt, hiszen úgy gondolta, ha az emberek nem tudják csillapítani éhségüket, miközben a labirintusszerű üzletben bolyonganak, előbb-utóbb elmennek máshová.

A húsgolyót Sören Hullenberg az egyik üzlet menedzsere honosította meg, akinek az volt a feladata, hogy újítsa meg az étterem kínálatát. A cél az volt, hogy a vevő ne távozzon étlen-szomjan, és a menü legyen összhangban az IKEA takarékos arculatával, írja a haszon.hu

Nem véletlen az sem, hogy az éttermet átlában az áruház közepén helyezik el. Alison Jing Xu a Minnesotai Egyetem marketingprofesszora szerint ugyanis, az IKEA nem karja rögtön a belépés után, illetve a kijáratnál megetetni a vevőit. A cél az, hogy vásárlás közben éhezzenek meg, ha éhesek vagyunk ugyanis az agyunk arra koncentrál, hogy ételt szerezzünk, és a szerzés vágya átszivároghat más tárgyakra is. Erre erősít rá az a kutatás, amely arra mutatott rá, hogy aki éhesen megy „plázázni”, 64 százalékkal költ többet, mint jóllakott társaik.

Az eredeti IKEA-húsgombócot 1985-ben kóstolhatták meg először a vevők. Kétharmad rész marha és egyharmad rész sertéshúsból áll, de ma már csirkéset, lazacosat, vegát és vegánt is lehet kapni. Túlélte azt a 2013-mas botrányt is, amikor lóhúst találtak benne az európai üzletekben. A pandémia idején pedig az IKEA közzétette az eredeti receptet, hogy otthon is bárki el tudja készíteni kedvencét.

Kép forrása: commons.wikimedia.org